Aanmelden
Rondleiding aanvragen
Onze locaties

Slaapproblemen kind 4 tot 12 jaar

Sommige kinderen slapen altijd en overal gemakkelijk in, het zijn echte slaapkoppen. Andere hebben meer tijd nodig en kunnen ’s nachts nog wel eens liggen spoken. Als ouder wil je een goede nachtrust voor je kind, maar soms sta je behoorlijk machteloos. Slaapproblemen kind verschilt per situatie en kind.

Aard van het beestje

Ieder kind wordt geboren met een eigen temperament. Het ene kind is rustig van aard en staat niet zo open voor allerlei invloeden van buitenaf. En het andere kind is veel drukker en wil alles meemaken wat er om hem heen gebeurt. Introverte kinderen verwerken hun emoties meer van binnen, je weet eigenlijk niet zo goed wat er in hen omgaat. Extraverte kinderen praten meer over wat ze denken en voelen, en verwerken daardoor beter wat ze op een dag meemaken. Deze verschillen in temperament bepalen hoe je kind omgaat met ervaringen en gevoelens. Als ouder kun je helpen door vragen te stellen over school of vriendjes. Maar misschien wil je kind juist niets vertellen, wanneer je dat vraagt. Dan is het belangrijk om in te springen op kleine signalen die je kind afgeeft. Voorbeeld: je loopt na school samen naar de auto en opeens hoor je: ‘Ik kan helemaal niet rekenen.’ Als je dan rustig blijft en open vragen stelt, kan je kind verder vertellen. ‘Nee, ging het niet goed vandaag?... Welke sommen moest je doen?.....Ja, dat is ook niet gemakkelijk…enz.’  Hoe meer je kind overdag zijn/haar ervaringen en gevoelens kan verwerken, hoe rustiger de nacht verloopt.

Relatie tussen dag en nacht

Wanneer je kind overdag weinig tot rust komt, is de kans groter dat de nacht ook onrustig is. Je zou denken dat je kind na een drukke dag moe is en dan goed kan slapen, maar het tegendeel is vaak waar. Het is belangrijk om rustpauzes in te lassen, dus momenten waarop de televisie en de computer uit staan. Bewegende beelden doen een groter beroep op de hersenen dan het lezen van een boek of luisteren naar muziek. Dus voor het slapen gaan in bed televisie kijken lijkt rustgevend, maar is het niet. Dat geldt ook voor spelletjes op de mobiele telefoons, of nog even contacten met klasgenootjes via WhatsApp of Facebook. Het is verleidelijk voor je kind om hiermee in bed bezig te zijn, maar het staat een rustige nachtrust in de weg. Regelmatig sporten heeft ook een positief effect op de nachtrust. Je kind heeft veel energie en moet overdag op school veel stil zitten. Van lekker bewegen tijdens zwemles of een andere sport wordt je kind moe, waardoor hij/zij ’s avonds goed kan slapen. 

Wat kun je verder doen?

• Wees duidelijk over het gebruik van televisie, computer en mobiele telefoon. Wanneer je van jongs af aan regels stelt, weet je kind waar het aan toe is.
• Maak dagelijks een praatje met je kind over de dagelijkse dingen, dit kan bijvoorbeeld tijdens de avondmaaltijd. Geef daarbij zelf het goede voorbeeld, door ook iets te vertellen.
• Ga in op signalen die je kind afgeeft, door open vragen te stellen: Hoe komt dat, wat vind je precies niet leuk, hoe heb je gereageerd, wat zou je anders doen?
• Zorg voor een bedritueel, zodat je kind de overgang van dag naar nacht gemakkelijker kan maken. Een boek lezen is rustgevender dan televisiekijken.
• Wees duidelijk en consequent als het gaat om bedtijden.

Het is altijd belangrijk om zelf het goede voorbeeld te geven. Ben je zelf goed uitgerust overdag, dan kun je genoeg aandacht geven aan je kind. Mocht hij/zij dan ’s nachts bij je aankloppen, dan kun je met een gerust hart je kind weer naar bed sturen met de gedachte: ‘Overdag ben ik er voor je, ’s nachts moeten we allemaal slapen.’